Een uniek zorgbedrijf; hoe uniek is jouw bedrijf?

Een uniek zorgbedrijf; je wilt dat je bedrijf onderscheidend is van andere bedrijven. Dat mensen in één oogopslag je heel makkelijk kunnen herkennen.

 

Dit doe je door een bedrijfsidentiteit te bepalen. Een onderdeel van jouw bedrijfsidentiteit is een missie. In deze blog zal ik je dit uitleggen: “Wat is er nodig voor een goede missie?” 

 

 

Wat ik heel vaak zie is dat er geen missie is, nergens beschreven staat. Of juist dat de een missie nietszeggend is.

 

 

Voor ik je ga uitleggen wat er nodig is om je te kunnen onderscheiden; eerst een verhaal van iemand die mij benaderde voor een vraag.  

 


Zij wilde graag meer informatie over mijn programma: “Een bloeiend zorgbedrijf in 120 dagen”. Ze gaf aan dat ze zelf al wat stappen had gezet, zoals een website met een missie en visie.

 

 

Super goed toch? Echter…

 

 

De missie en visie vertelde niets over deze persoon. Haar missie zei helemaal niets over haar of haar bedrijf. Het gevolg? Ik was binnen 2 seconde weg van haar website.

 



Wat betekent dit dan voor jouw potentiële opdrachtgever (opdrachtgever; lees eigen cliënten vanuit WLZ, ZVW, WMO, JW of instellingen)? Die is ook heel snel weg, want ook zij voelen het niet: “Bij deze zelfstandige zorgprofessional moet ik zijn.” “Dit is een persoon die bij mij (of bij onze organisatie) past!”

 



Kei zonde van het werk, toch?

 

Missie

 

Een missie is een onderdeel van je bedrijfsidentiteit. 

 

Het woord bedrijfsidentiteit zegt eigenlijk al dat jij de identiteit van je bedrijf gaat bepalen. Je gaat je, op deze manier, dus  onderscheiden van alle andere zelfstandige zorgprofessionals.

 

Zoals ik het noem, je zorgt ervoor dat je bedrijf een uniqueness uitstraalt. Dit doe je dus niet alleen met een cool logo.



Een missie schrijf je dus voor jezelf, voor je potentiële opdrachtgevers en vaak ook voor een zorgkantoor en/of gemeente (keurmerk). 

 

Wat betekent een missie?

 

Wat is nu precies een missie? Een misse betekent voor een zelfstandige zorgprofessional dat je gaat voelen waar écht je passie ligt.

 


Het is het kerndoel van je bedrijf. Het is de reden waarom je je bedrijf bent gestart. Het geeft je juist heel veel richting. Ik zeg altijd als je alles doet, dan brengt het je niets.

 


Denk aan de reden waarom jij graag als zelfstandige zorg wilde verlenen. (Geen vrijheid of urenroosters.)

 


De betekenis van een missie is dus jouw vuur, passie en is dus een onderdeel van je bedrijfsidentiteit.

 

 

Een volledige missie bestaat uit 4 volledige elementen, waarvan 1 element dus je kerndoel is. Je passie beschreven in een doel. Hoe mooi is dat? Voel je de uniqueness al?

 



Jouw uniqueness, die matcht met je potentiële klanten. Zij willen wat jij aanbiedt, zij voelen wat jij bedoelt met je missie en daar matchen zij op.

Heel belangrijk is dus dat je jouw missie heel goed kunt verwoorden. Als je dit niet kunt, zal je potentiële klant dit ook niet kunnen.

 

Voorbeelden missie:

 

Een klant startte bij mij een traject, omdat ze heel graag wilde leren hoe ze een kwaliteitsmanagementssysteem moest schrijven. Ze had nog niets beschreven voor haar bedrijf.

 

 

Voordat ze überhaupt een systeem kon schrijven heb ik haar eerst haar missie en haar doelgroep laten bepalen. (Zonder een duidelijk doel, doe je alles en dus niets. Eerst terug naar de basis van je bedrijf, voor je aan de rest begint.)

 

 

 

 Na 4 weken zaten we in gesprek en ze had een hele grote glimlach op haar gezicht. Ze had een richting bepaald met haar bedrijf. Van wat ze op had geschreven, voelde ze tot in haar kern dat dit richting moest zijn voor haar onderneming.

 

Ze werd er zo gelukkig van. Eerder kon ze het nooit zo kunnen verwoorden. Ik hielp haar, met mijn begeleiding, steeds verder naar haar kern/haar passie weer terug te vinden. Haar missie zorgt ervoor dat ze opvalt tussen andere zelfstandige zorgprofessionals.

 

 

Een andere klant was nog deels in loondienst en werkte een aantal uren als zelfstandige via PGB. Ze had ook nog niets geregeld voor haar bedrijf..
Ze heeft moeite met de Nederlandse taal en is daar heel verlegen in, waardoor ze verlegen is en dacht dat het haar nooit zou lukken.

 

 

 



Nadat ze haar missie had opgeschreven, stuurde ze mij een berichtje. Ze was in tranen, want het was haar nog nooit gelukt om haar missie te beschrijven, zoals ik het haar had geleerd.

 

 

Wat doe ik met mijn missie?

 

Je missie verstop je niet ergens op papier in je kast, met het idee… Zo dat is klaar.. Je hebt je missie goed doorvoeld, je hebt heel veel tijd gestoken om je missie op te schrijven.

 

 

 

Communiceer je missie:

 

 

  • 1. Op sociale media kanalen.
  • 2. Op je website.

 


Je communiceert dit zoveel mogelijk, zodat je netwerk en je (toekomstige) opdrachtgevers weten wie je bent en waar jij écht voor staat.

 



Hoe belangrijk vind jij het dat jij niet gezien wordt als een nummer van zelfstandige zorgprofessionals?

 



Hoe belangrijk vind jij het dat jouw bedrijf herkend wordt in 3 seconden, zodat mensen verder lezen op je website?

 

Tips over missie:

 

 

Als zelfstandige kun jij helemaal zelf je missie bepalen, omdat er niemand anders met je in jouw bedrijf werkt.

 

Een missie bestaat uit 4 elementen, waarvan 1 element dus gaat over jouw passie, jouw vuur. Belangrijk is dat jij gaat naar jouw kern en deze dus vanuit je gevoel gaat opschrijven. Niet vanuit je hoofd.

 

Als je je missie beschreven hebt dat zorg je dat je deze zoveel mogelijk communiceert, zodat opdrachtgevers hierop kunnen aanhaken en mensen je snel herkennen. 

 

Samengevat:

 

De kern die ik je wil meegeven is, dat je door het bepalen van je bedrijfsidentiteit met als onderdeel je missie je kunt onderscheiden met je business.

 



Want uniek zijn willen we allemaal en onderscheiden met je business, doe je door uniek te zijn… 



Wil je deze aflevering kijken op Youtube of luisteren via Spotify.

 

 

Mocht je de podcast liever ergens anders luisteren zoek dan naar de podcast van Sabine Seijen ten Hoorn en zoek de aflevering #6.

 

Download het stappenplan voor een bloeiend zorgbedrijf.

 

 

Wil jij leren hoe je een goede missie beschrijft vanuit de 4 kernelementen? In mijn programma “Een bloeiend zorgbedrijf in 120 dagen”, leer ik je hoe je dit moet doen.  Ik nodig je uit om samen met mij te kijken of het programma een match is voor jou.. Vul het aanvraagformulier in en ik neem contact met je op. 

 

 

 


Voornaam  *
Achternaam *
E-mail adres *
Bron websiteformulier 
Geïnteresseerde Bron 
*
*Verplichte velden
Opmerking: Het is onze verantwoordelijkheid om uw privacy te beschermen en we garanderen dat uw gegevens volledig vertrouwelijk worden behandeld.

Andere blogs

Algemene verordening gegevensbescherming

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) Algemene verordering gegevensbescherming (AVG) een van de belangrijkste onderdelen in je bedrijf, waarbij je goed moet weten wat het inhoudt.   Hoe

Opdrachtovereenkomst

Opdrachtovereenkomst Je bent ondernemer in de zorg en je wilt zorgen dat de overeenkomsten die je aanbiedt of tekent op orde zijn, zodat je later